zondag , 25 februari 2024

6 Interne communicatietips voor betere bedrijfsprestaties

Hoe goed een product of dienst ook is, zonder een vlot lopende interne communicatie is de kans groot dat een bedrijf steeds weer tegen dezelfde problemen aanloopt. Maar hoe zorg je ervoor dat iedereen aan boord is en blijft? Hier zijn zes go-to-tips om de wielen van de communicatietrein gesmeerd te houden!

1. Luister 

Luisteren is niet iets passiefs. Vraag jezelf eens af: hoeveel tijd besteed je werkelijk aan het opnemen van wat anderen zeggen? Luisteren is niet enkel horen wat je teamleden zeggen, maar ook begrijpen wat niet gezegd wordt. Door die subtiele hints op te pikken kan je de kern van echte teamharmonie ontwikkelen. 

2. Slim gebruik maken van technologie 

Vergeet die urenlange mails waar niemand wijs uit wordt. Zo kun je bijvoorbeeld het scherm delen Teams om het samenwerken aan documenten een fluitje van een cent te maken. Een directe ‘live’ walkthrough kan soms meer zeggen dan duizend woorden. Bovendien bespaart het iedereen een hoop tijd en hoofdpijn!

3. De kracht van de informele babbel

Ja, structuur is belangrijk. Maar onderschat de kracht van de waterkoeler niet. Informele chats kunnen briljante ideeën opleveren en de teamgeest versterken. Het koesteren van een omgeving waarin medewerkers zich comfortabel voelen om ook buiten vergaderingen om ideeën te delen kan hierbij de sleutel zijn. 

4. Visualiseer je boodschap

De visualisatie van gegevens en processen kan het bedrijfsbewustzijn vergroten en een snellere en effectievere communicatie teweegbrengen. De juiste grafieken, infographics en video’s kunnen soms net dat extra beetje context en helderheid bieden die het begrip onder je team vergroot. 

5. Organiseer regelmatige feedbacksessies

Constructieve feedback is onmisbaar als je actief werken wil aan de verbetering van de interne communicatie. 

Doe je dit nog tijd, dan is het wellicht tijd voor het organiseren van regelmatige sessies waar medewerkers hun gedachten en gevoelens vrij kunnen uiten, bijvoorbeeld over de werkprocessen en communicatiekanalen.

Waarom dit kan werken? Omdat het niet alleen een gevoel van betrokkenheid creëert, maar ook een cultuur stimuleert waarin continue verbetering de norm is.

6. Ontwikkel een communicatiehandboek

Tenslotte zorgen de beste bedrijven voor structuur in het werkveld. Een wat is nu een beter idee voor het bestendigen van de interne bedrijfsprocessen aan de hand van een communicatiehandboek? 

Dit document moet de do’s en don’ts bevatten van communicatie binnen het bedrijf, inclusief e-mailprotocollen, vergaderetiquette, en de verwachtingen voor responsiviteit. Zo’n handboek kan vooral nuttig zijn voor nieuwe werknemers om snel inzicht te krijgen in hoe communicatie in jouw bedrijf werkt!