Bewoners noemen herinrichting Kop van Assendorp ‘De Flop van Assendorp’

De herinrichting van de Kop van Assendorp in Zwolle, bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren en meer ruimte te creëren voor fietsers en voetgangers, roept de nodige kritiek op. Swollwacht heeft hierover vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders van Zwolle. Omwonenden ervaren de nieuwe verkeerssituatie als onoverzichtelijk en gevaarlijk, en noemen het gekscherend ‘De Flop van Assendorp’.
Achtergrond van het project
Voorheen was de singel bij de Kop van Assendorp een drukke verkeersader, primair gericht op de doorstroming van autoverkeer. De gemeenteraad besloot enkele jaren geleden dat de focus moest verschuiven naar een veiliger en leefbaarder gebied voor fietsers en voetgangers. Het herinrichtingsproject, dat bijna drie jaar duurde en in september 2024 werd opgeleverd, bracht ingrijpende wijzigingen met zich mee. De maximumsnelheid werd verlaagd van 50 km/u naar 30 km/u, en de infrastructuur werd aangepast om het autoverkeer af te remmen en de fietsers een hoofdrol te geven.
Kritiek van omwonenden
Ondanks deze intenties ervaren omwonenden de situatie als verslechterd. Volgens hen heeft de herinrichting niet geleid tot meer overzicht en veiligheid. Integendeel, zij stellen dat autoverkeer weer flink toeneemt en dat fietsers, die de hoofdgebruikers zouden moeten zijn, worden verdrongen. Tussen 16:00 en 18:00 uur zouden er zelfs gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan door bumper aan bumper rijdende auto’s en fietsers die de stoep op worden gedwongen.
Vragen van Swollwacht aan het college
De fractie van Swollwacht wil van het college weten of de herinrichting daadwerkelijk heeft bijgedragen aan een verkeersveiligere situatie. De vragen op een rij:
- Verkeersveiligheid: Is het college van mening dat de Kop van Assendorp er verkeersveiliger op is geworden voor alle weggebruikers? Zo ja, waaruit blijkt dit?
- Overzichtelijkheid kruispunt Luttenbergstraat/Assendorperstraat: Is dit kruispunt overzichtelijker geworden door de herinrichting? Zo ja, waaruit blijkt dit?
- Inzicht in verkeersbewegingen: Heeft het college inzicht in de gevolgen van de nieuwe inrichting voor alle verkeersbewegingen?
- Omwonendenervaringen: Is het college op de hoogte van de klachten en ervaringen van omwonenden, met name over de toename van autoverkeer en de onveilige situaties voor fietsers en voetgangers tussen 16:00 en 18:00 uur?
- Actie op signalen van omwonenden: Wat gaat het college doen met de signalen over de onveilige verkeerssituatie?
- Verdwijnen van zebrapaden: Klopt het dat er zebrapaden zijn verwijderd tussen de Sassenpoortenbrug en de kerk en dat er slechts één voor is teruggekomen? Waarom is deze keuze gemaakt, terwijl voetgangers en fietsers de hoofdgebruikers zouden moeten zijn?
- Duidelijkheid over 30 km-zone: Hoe worden weggebruikers erop gewezen dat de Sassenpoortenbrug nu onderdeel is van een 30 km/u-zone?