Bizarre handel in parkeerplaatsen in Zwolle: 65.000 euro per plek

Terwijl de gemeente Zwolle werkt aan een autoluwe binnenstad en inzet op mobiliteitshubs, groeit onder bewoners de onvrede over het parkeerbeleid. Uit een recente inspraakreactie van de Werkgroep Parkeren Binnenstad blijkt dat het huidige beleid niet alleen tot praktische problemen leidt, maar ook tot een opmerkelijk neveneffect: een bloeiende handel in particuliere parkeerplaatsen met torenhoge prijzen.

Volgens de werkgroep, onderdeel van de bewonersvereniging Binnenstad Zwolle (bbZ), heeft het beleid een ‘perverse uitwerking’ op de vastgoedmarkt. Parkeerplaatsen op eigen terrein gaan inmiddels voor bedragen van €65.000 van de hand. ‘Voor de gemiddelde binnenstadbewoner onbetaalbaar,’ stelt Anneke Speelman, die namens de werkgroep sprak tijdens een raadsbijeenkomst begin maart.

Gebrek aan alternatieven

Het gemeentelijk plan voorziet in de afbouw van maaiveldparkeren, waarbij bewoners worden doorverwezen naar parkeergarages of toekomstige mobiliteitshubs. Die hubs zijn echter nog in ontwikkeling, waardoor veel bewoners hun toevlucht zoeken tot dure privéplekken. De werkgroep waarschuwt dat dit niet alleen de ongelijkheid vergroot, maar ook leidt tot een onbedoeld speculatieklimaat in parkeerruimte.

Vraag naar maatwerk en duidelijkheid

De bewoners pleiten voor een maatwerk aanpak waarbij afstand van woning tot parkeerplek centraal staat. De grens van 250 meter wordt als maximum gezien, waarbij ook de loopafstand binnen garages moet worden meegeteld. Daarnaast vragen ze om duidelijkheid over de tarieven: moeten bewoners die verhuizen naar een parkeergarage straks €225 per maand betalen, of krijgen zij hetzelfde tarief als bewoners van omliggende wijken (€70)?

Onbetaalbaar en oneerlijk

Buiten de dure verkoopprijzen van privéplaatsen klinkt er ook kritiek op de parkeertarieven zelf. Die zouden in de binnenstad fors hoger liggen dan in andere wijken, wat volgens de werkgroep ‘volstrekt onacceptabel’ is. Ook de aangekondigde stijgingen tot 37% in 2028 zijn voor veel bewoners moeilijk te verteren.

Zorg voor kwetsbare groepen

Verder wijst de werkgroep op het ontbreken van goede regelingen voor gasten, mantelzorgers, mindervaliden en dienstverleners. Vooral voor mindervaliden is parkeren dichtbij huis essentieel. Zij maken zich zorgen dat de gemeente dit wil oplossen met busvervoer, wat volgens hen niet strookt met menselijke waardigheid en inclusiviteit.

Handel in parkeerplaatsen als symptoom

De handel in dure parkeerplaatsen is volgens de werkgroep het directe gevolg van een beleid dat onvoldoende alternatieven biedt. Zolang mobiliteitshubs niet operationeel zijn, blijft parkeren een luxeproduct – met alle sociale gevolgen van dien.

Back to top button