Complete make-over winkelcentrum Stadshagen, mét een Lidl
Zwolle groeit door naar 140.000 inwoners en is volop in ontwikkeling. Kranen rijden af en aan, hele nieuwe wijken worden gepland, winkelcentra krijgen een update en er komen meer kantoren. Maar wat wordt er nu eigenlijk gebouwd? In een zomerserie zetten we de belangrijkste veranderingen op een rijtje. In deel 4 de complete make-over van winkelcentrum Stadshagen, mét een nieuwe Lidl.
Goed nieuws voor alle bewoners van Stadshagen: het bestaande winkelcentrum in de wijk wordt op afzienbare termijn flink uitgebreid. Er komt onder andere een derde supermarkt, de Lidl.
De gemeente Zwolle heeft in een aanbesteding het plan van ontwikkelende bouwer Dura Vermeer in samenwerking met Lidl Nederland geselecteerd als beste invulling om van het winkelcentrum een levendig stadshart te maken.
In het nieuwe gedeelte komen winkels die aanvullend zijn op het huidige aanbod. Mooi in het plan is een nieuw centraal plein. Hier is een ‘Stadsfoyer’ voorzien. Het is de bedoeling dat dit nieuwe plein een levendig ontmoetingsplein gaat vormen; winkelen, werken, wonen en ontmoeten komen hier samen.
(tekst gaat door onder foto)
Architectenbureau De Zwarte Hond gaat de make-over van het winkelcentrum ontwerpen. Ze zegt daarover: ‘Met bijna een vijfde van de Zwolse bevolking en een eigen treinstation komt Stadshagen qua grootte in de buurt van een gemeente als Meppel. Dat vraagt om een levendig stadshart, met voldoende maatschappelijke voorzieningen, wonen, parkeren, openbare ruimte en uitbreiding van het winkelaanbod. Een stadshart waar je niet alleen boodschappen doet, maar ook graag verblijft, mensen ontmoet en inspiratie vindt.
(tekst gaat door onder foto)
De gemeente Zwolle noemt het plan van De Zwarte Hond ‘een geloofwaardig concept waarin wonen, werken, detailhandel, horeca en maatschappelijke voorzieningen onderling goed verweven zijn en waar ontmoeting gestimuleerd wordt’.
Uitbreidingslocatie
De uitbreidingslocatie ligt ten westen van het huidige winkelcentrum tussen de Belvédèrelaan en de Duiker (aan de kant van de Kwalitaria). Onderzoeksbureau DTNP concludeert dat een uitbreiding (incl. horeca) van 5.150 tot 6.650 m2 passend is bij de toekomstige grootte van de wijk. Het huidige winkelcentrum is in 2004 geopend en omvat 7.500 m2 winkelvloeroppervlak.