‘De zoon van een patiënt stond erop de rekening bij McDonald’s te betalen’

Isala laat tijdens de coronacrisis zorgmedewerkers aan het woord over hun werk in de frontlinie. Dit keer anesthesiemedewerker Jan van den Dijk die met Mobiele Intensive Care Units (MICU) patiënten naar een ander ziekenhuis waar meer ruimte op de ic is.

Van Dijk begeleidt niet alleen patiënten van Isala. ‘Wij worden nu in het hele land ingezet, zodat wij patiënten zo goed mogelijk kunnen verdelen over de IC’s in het land. Normaal rijden wij alleen in onze eigen regio. Wat ook anders is, is dat ik als anesthesiemedewerker meerijd in de MICU. Normaal is dat een taak van de IC-verpleegkundige. Ik weet dankzij mijn normale werk veel van beademing, daarom kan ik samen met een IC-arts de covid-patiënten begeleiden die beademd worden. IC-verpleegkundigen kunnen dan zo veel mogelijk in het ziekenhuis blijven, waar ze veel meer kunnen betekenen in de zorg.’

McDonald’s
Ook heeft hij patiënten vervoerd naar Duitsland. Dat waren bijzonder ritten. ‘De MICU was nog nooit eerder de grens over gegaan. Een keer op de terugweg, toen wij de patiënt hadden overgedragen aan onze Duitse collega’s, aten wij even bij de McDonalds. Op social media van OK Isala plaatste ik een foto van de MICU voor de McDonalds. De familie van de patiënt die wij net hadden overgedragen, reageerde hier op. Ik kreeg een privéberichtje van de zoon, of ik hem een tikkie wilde sturen. Zij stonden erop om de rekening van de McDonald’s te betalen, omdat wij zo goed voor hun vader zorgden. Dat vond ik zo’n bijzonder gebaar. Ik heb hem bedankt, maar natuurlijk geen tikkie gestuurd.’

Lees hier het hele verhaal.

Back to top button