Dit wordt de weg die Zwolle met het Vechtdal moet verbinden

Zwolle groeit door naar 140.000 inwoners en is volop in ontwikkeling. Kranen rijden af en aan, hele nieuwe wijken worden gepland, winkelcentra krijgen een update en er komen meer kantoren. Maar wat wordt er nu eigenlijk gebouwd? In een zomerserie zetten we de belangrijkste veranderingen op een rijtje. In deel 2 de weg van 40 kilometer die Zwolle met het Vechtdal moet verbinden. Het traject moet in 2023 gereed zijn.

Met de onthulling van de bouwborden is het officiële startsein inmiddels gegeven voor de start van de werkzaamheden aan de Vechtdal Verbinding. Een traject van veertig kilometer in het gebied tussen Zwolle en Ommen/Hardenberg.

Verkeer loopt vast
Dagelijks rijden er veel (vracht)auto’s vanuit het Oosten van Overijssel via de N377, N340 en N48 naar Zwolle en de A28, en omgekeerd. Deze wegen zijn vooral in de spits erg druk, waardoor de doorstroming vermindert en het verkeer vastloopt. Daarnaast zijn deze wegen niet op een duurzaam veilige manier ingericht. Om het verkeer ook op de langere termijn vlotter en veiliger te laten doorrijden, krijgt de N340 onder andere een vernieuwde aansluiting op de A28, komt er een nieuw wegtracé met 2 x 2 rijbanen vanaf die aansluiting tot aan de Ankummerdijk, een viaduct over het spoor en een vernieuwd knooppunt bij Varsen.

Fietstunnels
Ook worden op de bestaande N340 een aantal kruispunten zo ingericht dat ze veiliger zijn en meer verkeer kunnen verwerken. De N48 wordt onder andere voorzien van rotondes en weefvakken. Fietsers steken straks veilig over op de N377 door drie fietsoversteken en Balkbrug krijgt een onderdoorgang voor doorgaand verkeer en een dorpsplein dat noord en zuid weer gaat verbinden. Naast deze maatregelen worden ook de vijftien optimalisatiemaatregelen uitgevoerd, waaronder fietstunnels, rotondes, een ecoduct en het verbreden van de parallelwegen.

Lees hier meer over het project.