Fietsers ook parkeerkaartje kopen in Zwolle? Gemeente onderzoekt maximale parkeertijd

De gemeente Zwolle overweegt een maximale parkeertijd van één uur voor fietsen in te voeren in de binnenstad. Dit voorstel kwam naar voren tijdens gesprekken met belanghebbenden over de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad.
Het idee is geïnspireerd op het voorbeeld van Tilburg, waar dergelijke ‘blauwe fietsparkeervakken’ al bestaan. In deze vakken mogen fietsen maximaal één uur parkeren. Het succes van dit concept hangt af van een algemeen fietsparkeerverbod en strikte handhaving. De gemeente Zwolle onderzoekt (zie punt 18) momenteel hoe dit plan kan worden opgenomen in het toekomstige uitvoeringsprogramma fietsparkeren.
In Tilburg zijn sinds 2017 blauwe parkeerzones voor fietsen ingevoerd, waar een maximale parkeertijd van één uur geldt. Om de parkeertijd te controleren, introduceerde het Tilburgse Fietsforum destijds een ‘fietsparkeerkaart‘, vergelijkbaar met een parkeerschijf voor auto’s. Deze maatregel riep gemengde reacties op; sommige inwoners vroegen zich af hoe de handhaving zou plaatsvinden en waar de parkeerschijven geplaatst moesten worden. In Zaanstad werd eerder een vergelijkbare maatregel ingevoerd, maar deze werd later teruggedraaid vanwege een gebrek aan juridische onderbouwing. Fietsers die daar een boete hadden gekregen, hoefden deze niet te betalen.
Boete voor fietsparkeren?
Het is nog onduidelijk of fietsers in Zwolle een boete riskeren bij overtreding van de mogelijke nieuwe parkeertijd of dat zij een parkeerkaartje moeten aanschaffen. De gemeente benadrukt dat nader onderzoek en uitwerking nodig zijn voordat het plan kan worden geïmplementeerd. Ondertussen is er al veel weerstand tegen het nieuwe parkeerplan voor auto’s in Zwolle, waarvan alleen de invoering al meer dan een miljoen euro kost.
Elders in het land zijn vergelijkbare voorstellen afgewezen. In Amsterdam werd het idee van een blauwe zone voor fietsen als overbodig en niet wenselijk beschouwd. De gemeente Zwolle zal de komende tijd onderzoeken of en hoe het concept van beperkte parkeertijden voor fietsen kan worden geïntegreerd in het beleid, rekening houdend met eerdere ervaringen uit andere steden.