Fundatie toont meesterwerk van Jan Cremer
Museum de Fundatie heeft voor zijn collectie en de kunstcollectie provincie Overijssel acht schilderijen van Jan Cremer verworven, waaronder het legendarische vijf luik La Guerre Japonaise uit 1960. Zij zijn nu te zien in de tentoonstelling Cremer in verf, 1954-2014. Het gaat om een schenking/aankoop uit de collectie Cremer met steun van de BankGiro Loterij en de provincie Overijssel.
Fundatie directeur Ralph Keuning over de aanwinsten: ‘Cremer is één van de belangrijkste Nederlandse naoorlogse schilders. Zijn werk moet zichtbaar zijn voor iedereen. Met deze schilderijen heeft Museum de Fundatie de beschikking over een sterk cluster. De Fundatie zal Cremer tonen in een internationale context met onder andere werk van Appel, Jorn, Saura en Chadwick. Het is een mijlpaal voor de Fundatie.’ Jan Cremer stelt: ‘Mijn werken hebben hun plek gevonden op mijn Overijsselse geboortegrond.’
La Guerre Japonaise wordt door velen beschouwd als het meesterwerk van Jan Cremer. Het is een icoon van de strijd en vrijheidsdrang van Cremer en zijn generatie. Naast La Guerre Japonaise (1960), blijven Berlin (1955), Compositie (1955), het drieluik Aarde & Vuur (Oorlog, Bevrijding, Vrede) (1984), Adelaar Sneeuw (1985), Himalaya (1990), Sebastopol Sunrise (2010) en Red Horizon (2010) in de Fundatie.
De provincie Overijssel kocht al in de jaren zestig schilderijen van Jan Cremer voor haar kunstcollectie. Museum de Fundatie kreeg in 1993 het beheer over de collectie inclusief de opdracht om deze uit te breiden. In totaal bevonden zich tot nu toe vier schilderijen en een aantal grafische werken van Cremer in de provinciale collectie. In 2014 kocht de Fundatie voor zijn eigen collectie, met steun van de BankGiro Loterij Woestijngevecht (1959). In dat jaar kwam ook het schilderij Nanacht (1959) als langdurig bruikleen van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed naar het museum.