Gemeenten luiden noodklok over levensgevaarlijke N50: ‘Kabinet moet nú ingrijpen’

Gemeenten langs de levensgevaarlijke N50 slaan alarm: zonder onmiddellijke maatregelen zullen er nog meer dodelijke ongelukken plaatsvinden op de beruchte provinciale weg, in de volksmond ook wel de ‘Dodenweg’ genoemd. Zwolle, Kampen, Urk, Dronten en Noordoostpolder eisen, samen met provincies Overijssel, Flevoland en Regio Zwolle, dat minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat de beloofde veiligheidsmaatregelen niet langer uitstelt.
Onvoldoende budget voor veiligheidsmaatregelen
De noodkreet volgt op het zorgwekkende nieuws dat Rijkswaterstaat mogelijk onvoldoende budget heeft om noodzakelijke veiligheidsmaatregelen door te voeren, zoals de cruciale fysieke rijbaanscheiding tussen Kampen en Ramspol. ‘De N50 is al jaren een route die onnodig veel levens eist’, zegt wethouder Richard Boddeus van Kampen namens de betrokken gemeenten. ‘We houden ons hart vast iedere keer dat de sirenes die kant weer uitgaan’.
Hoog veiligheidsrisico bevestigd
Recent onderzoek van adviesbureau Arcadis bevestigde opnieuw het hoge veiligheidsrisico van de N50. Vooral het traject Kampen-Ramspol vormt een voortdurende dreiging. De gemeenten benadrukken dat het nu niet meer de vraag is óf, maar wanneer er opnieuw slachtoffers zullen vallen. Eerder werd er weel de toezegging gedaan voor extra gelden vanuit het Rijk naar de N50.
Economische gevolgen verkeersdrukte
Naast de veiligheid heeft ook de toenemende verkeersdrukte grote gevolgen voor de regionale economie. De N50 vormt de cruciale verbinding tussen de A6 en A50 en is essentieel voor vrachtverkeer en economische groei. De gemeenten voorzien dat verdere vertraging van veiligheidsmaatregelen en geplande wegverbredingen de economische ontwikkeling en woningbouw ernstig belemmert.
Oproep aan kabinet: onmiddellijke actie vereist
De oproep aan het kabinet is helder: maak per direct voldoende middelen vrij voor de uitvoering van de noodzakelijke fysieke rijbaanscheiding en realiseer snel de beloofde verdubbeling van het wegvak Kampen-Kampen Zuid. Bovendien eisen zij dat het traject Hattemerbroek-Kampen Zuid versneld wordt opgenomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).
Elke dag uitstel brengt onaanvaardbare risico’s met zich mee. ‘Deze weg kan geen extra slachtoffers meer verdragen’, aldus de regio in hun dringende oproep aan Den Haag.