Primark

GroenLinks opent aanval op Primark in Zwolle

De fractie van GroenLinks wil dat Primark zich houdt aan de ‘lokale wetten en tradities’ in Zwolle. Ook wil de partij dat er verzamelbakken voor afgedankte kleding komen in of rond de winkel.

GroenLinks is kritisch op de werkwijze van Primark, stelt ze. ‘Het bedrijf verkoopt tegen bodemprijzen kleding afkomstig uit lage-lonen landen, waar volgens westerse normen de arbeidsomstandigheden en salarissen meestal erbarmelijk slecht zijn. Ook is de katoenindustrie een van de meest vervuilende industrieën. Primark – en haar meeste concurrenten – ondernemen naar onze mening nog te weinig actie om kleding zodanig te produceren dat het uithoudbaar blijft voor onze planeet en haar mensen. Geld lijkt de belangrijkste drijfveer. Geld dat ook nog eens grotendeels uit Zwolle verdwijnt. De lokale economie profiteert nauwelijks, hooguit via horeca in de directe omgeving.’

Tradities
GroenLinks-raadslid Bijan Moshaver en burgerraadslid Eildert Noorda: ‘Positief is dat het bedrijf aangeeft lokale wetten en tradities te respecteren. Dit biedt wat ons betreft perspectief om het bedrijf te wijzen op de grote waarde die onze stad hecht aan werken aan duurzaamheid. De fractie van GroenLinks roept het college dan ook op om het bedrijf een spiegel voor te houden en duidelijk te maken hoe het bedrijf zich aan de Zwolse waarden kan conformeren.’

Nabije steegjes
Ook pleit de fractie voor het instellen van verzamelbakken voor afgedankte kleding. ‘Een ander concreet punt is dat de ervaring in Enschede leert, dat consumenten in nabije steegjes zich omkleden naar Primark confectie en hun oude, vaak nog prima te dragen kleding, simpelweg dumpen. RTV Oost bericht op 13 augustus dat Enschede bezig om geschikte verzamelbakken te vinden waar deze kleding in kan worden verzameld en zo een tweede leven kan krijgen – via bijvoorbeeld de kringloop.’

Welkomstcadeau
GroenLinks roept het college op om een soortgelijke voorziening in Zwolle te treffen. ‘Wat ons betreft een geschikt welkomstcadeau voor het bedrijf, dat zo gelijktijdig vriendelijk op haar verantwoordelijkheid voor onze planeet wordt gewezen. Maar nog mooier zou het zijn als het bedrijf al binnen haar muren klanten verleidt kleding niet als weggooiartikel te zien.’