Wietse de Boer
ChristenUnie-raadslid Wietse de Boer.

Harde kritiek op dienstverlening Welzorg in Zwolle

De ChristenUnie in Zwolle zet vraagtekens bij de dienstverlening van Welzorg, leverancier van hulpmiddelen. Volgens raadslid Wietse de Boer lijkt de service aan bijvoorbeeld gebruikers van rolstoelen ‘op zijn minst weinig klantvriendelijk’.

Mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel zijn soms maanden bezig een passende rolstoel te krijgen, reparatieverzoeken blijven liggen of cliënten krijgen te horen dat ze nog wel even door kunnen rijden met een lekke band. De Boer (ChristenUnie) stelt nu vragen aan het college.

De Boer: ‘Als we vinden dat mensen langer zelfstandig moeten kunnen wonen en we willen dat zij zoveel mogelijk blijven participeren, zijn individuele voorzieningen zoals een rolstoel enorm belangrijk. Dan moeten we dat als gemeente goed geregeld hebben. Welzorg is de enige WMO-contractaanbieder van de gemeente Zwolle. Inwoners zijn dus afhankelijk van de dienstverlening die zij bieden. Ik ben daar nu niet gerust op. Er is geen keuzevrijheid en dus geen prikkel om zo goed mogelijk te presteren in het belang van de Zwollenaar.’

De klachten die de ChristenUnie hoort gaan onder meer over niet nagekomen afspraken, enorme wachttijden na reparatieverzoeken en het niet serieus nemen van klachten. ‘Wie afhankelijk is van een rolstoel, wil niet horen dat je maar even moet wachten met je lekke band,’ stelt De Boer. ‘Nog even los van de risico’s die de rolstoeler daarmee moet nemen voor de eigen veiligheid, neemt de schade aan de rolstoel daarmee mogelijk alleen maar toe.’

Bij een afspraak met een monteur – die vaak meerdere keren langs moet komen – moeten cliënten zeker een halve dag vrij nemen, omdat geen indicatie wordt gegeven hoe laat een monteur langskomt. ‘De frustratie die het oproept als een monteur dan niet komt opdagen, kan ik me dan heel goed voorstellen’, aldus De Boer.

De ChristenUnie wil van het college weten of ze de signalen herkent, hoe ze de klanttevredenheid over Welzorg beoordeelt en hoe die verbeterd kan worden. Ook vraagt De Boer of het mogelijk is om contracten af te sluiten met andere partijen, zodat er een prikkel is om de dienstverlening te optimaliseren.

Zwollenaren met ervaringen met Welzorg kunnen contact opnemen via wietse@christenuniezwolle.nl.