Hierom moet station Zwolle wekenlang dicht
Station Zwolle is het tweede spoorknooppunt van Nederland. ProRail gaat daar de komende jaren flink aan de slag. Daardoor zal het station wekenlang gesloten zijn. Een opsomming van wat er allemaal gaat gebeuren.
ProRail werkt in opdracht van de gemeente bij station Zwolle aan de bouw van een busbrug. Om deze brug ook over de sporen te kunnen bouwen moet de bovenleiding aan die kant van het station worden aangepast. Deze werkzaamheden vormen een stevige technische klus, omdat het om meerdere sporen gaat, die ook nog in een bocht liggen.
Bussen in de voorjaarsvakantie
In een ‘negendaagse’ werkt ProRail dit deel van het werk af, gepland in de voorjaarsvakantie van zaterdag 24 februari tot en met 4 maart. Er is in deze periode busvervoer in plaats van treinen vanuit de richting Nunspeet (Amersfoort) en de richting Kampen-Zuid (Lelystad). Ook het treinverkeer op de Kamperlijn wordt door busvervoer vervangen. De treinen uit de andere richtingen rijden volgens de normale dienstregeling.
Brug inrijden
In mei is het stalen deel van de busbrug gereed. Alleen moet de constructie nog over het spoor gereden worden. In het Pinksterweekend van 19 en 20 mei wordt deze monsterklus geklaard. Ook dan rijden aan deze zijde van het station Zwolle bussen in plaats van treinen. Kijk hier voor meer over de bouw van de busbrug.
Spooruitbreiding
In de zomer van zaterdag 30 juni tot en met zondag 15 juli werkt ProRail in de omgeving van station Zwolle aan het spoor. Grote aanpassingen zijn nodig om treinen aan de oostzijde (richting Meppel en Emmen) sneller in Zwolle te kunnen laten aankomen en vertrekken.
Elke trein zijn eigen spoor
De aanpassing bij Zwolle betreft onder andere vernieuwing en vermindering van wissels. Ook breidt ProRail de komende jaren de sporen uit richting Meppel/Emmen: van 2 naar 4 sporen en ze bouwen een ongelijkvloerse spoorkruising door het spoor richting Emmen onder het doorgaande spoor naar Meppel te bouwen (dive-under). Treinen voor de diverse richtingen krijgen elk hun eigen spoor zodat ze elkaar minder hinderen.
Beveiliging
Op station Zwolle bouwt ProRail in de zomer van 2018 ook een nieuw perron waar treinen naar en van Enschede kunnen aankomen en vertrekken. ProRail vernieuwt ook de treinbeveiliging rond station Zwolle. Daarmee wordt dit knooppunt meer beschermd voor grote storingen. In de toekomst zal voor al deze aanpassingen en verbeteringen nog vaker tijdelijke hinder voor treinverkeer zijn en bussen worden ingezet.
[advpoll id=”68″ title=”Poll” width=”270″]