Hoe voorkom je als ondernemer dat je risico’s loopt?
Iedere ondernemer weet dat een eigen bedrijf hebben betekent dat je risico’s moet nemen. Toch is het niet verstandig om alle risico’s maar klakkeloos te accepteren omdat je hierdoor meer gevaar loopt dan zou hoeven. Het is de kunst om de grote risico’s uit te bannen en voor de kleinere risico’s genoeg middelen achter de hand te houden, zodat je deze wel kunt opvangen. Onder grote risico’s verstaan we met name schadeposten die je kunt maken aan de kant van je cliënt. Je kunt met de beste bedoelingen nog altijd grote schade veroorzaken en dan is het de vraag hoe je dit gaat oplossen. Met een goed pakket verzekeringen kun je vele risico’s ontwijken. Wij laten je daarom graag zien wat je in je vakgebied nodig hebt.
Ieder vakgebied brengt andere risico’s met zich mee
Geen mens is hetzelfde en dat geldt ook voor bedrijven. De ene ondernemer is werkzaam in een gebied met meer risico’s dan de andere. Zo heb je als timmerman een veel grotere kans op schade die je veroorzaakt aan de kant van je klant, dan een tekstschrijver die online met zijn opdrachtgever samenwerkt. De timmerman heeft daarom baat bij een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering Univé. Met deze polis kun je de kosten dekken die je gemaakt hebt nadat je schade bij de klant veroorzaakt hebt. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je een verlengsnoer had uitgerold waar de klant vervolgens over gestruikeld is. Jij draait op voor de kosten die zijn gebroken been met zich meebrengt. Met een goede verzekering kun je dit verhalen op je verzekeraar waardoor je je buffer niet hoeft aan te boren. Zo zorg je ervoor dat een ongelukje op de werkvloer niet leidt tot de ontwrichting van je bedrijf. Jij kunt je blijven richten op het uitvoeren van je werkzaamheden, wat je bedrijf ook ten goede komt.
Een verzekering voor mensen die in de dienstensector werken
Stel dat je werkt als een financieel expert die helpt om bedrijven die in de problemen zijn gekomen, weer financieel gezond te maken. Je moet dan adviezen geven waar je klant mee aan de slag kan. Het kan zijn dat deze adviezen verkeerd uitpakken en dat je klant daar schade door oploopt. Voor deze situaties kun je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering Univé afsluiten. Maak jij, een medewerker of een stagiair ooit een beroepsfout, dan kun je de schade die hierdoor ontstaan is, tot 2,5 miljoen euro laten vergoeden. Dit geldt ook in gevallen waarbij je een product aan een klant geleverd hebt dat niet goed blijkt te zijn. Ook kun je je polis inzetten wanneer je technische problemen met je computer hebt waardoor alle belangrijke papieren van de klant verloren dreigen te gaan. Je kunt dan gewoon contact opnemen met je verzekeraar om te zorgen dat je kapotte elektronica gereconstrueerd wordt.
Nog niet overtuigd van het nut van een goede verzekering?
Het moge duidelijk zijn: met een goed pakket verzekeringen mijdt je risico’s die je bedrijf om zeep kunnen helpen. Tegelijkertijd zorgen verzekeringen er ook voor dat je een betere indruk op je klanten maakt. Je laat namelijk zien dat je in staat bent om eventuele problemen effectief op te lossen. Dat zal klanten zeker over de streep halen als zij nog overwegen met jou of met je concurrent in zee te gaan. Sluit deze polissen daarom altijd af. Je kunt de kosten ervan zelfs aftrekken van je belasting. Zo ben je optimaal verzekerd zonder dat je daar de volledige lasten van draagt. Kijk op de site van je verzekeraar voor nog meer info.