Home / Economie / ‘Hudson’s Bay sluit eind dit jaar alle filialen in Nederland’
Hudson's Bay Zwolle open

‘Hudson’s Bay sluit eind dit jaar alle filialen in Nederland’

Het einde nadert voor Hudson’s Bay. Eind dit jaar zullen alle filialen in Nederland sluiten, meldt het Financieel Dagblad op basis van documenten die de krant heeft ingezien.

Volgens de krant zal er voor alle 1.400 werknemers van het warenhuis collectief ontslag worden aangevraagd. ‘Vanwege de langdurig financieel onhoudbare situatie hebben de aandeelhouders in HBC besloten de verdere financiering in HBC te staken en de winkels in Nederland te sluiten per eind 2019’, staat in een brief die is verstuurd namens Hudson’s Bay Company, de eigenaar van de Nederlandse winkels van de keten.

In Zwolle ging het Canadese warenhuis op 20 september 2017 open. Net als in andere steden in Nederland kwam Hudson’s Bay in het pand van het failliete V&D.

Al snel bleek dat Hudson’s Bay in Zwolle niet aansloeg bij het publiek. In december van 2017 veranderde Hudson’s Bay al van strategie door het assortiment aan te passen en goedkopere merken aan te bieden.

Het vertrek van Hudson’s Bay zal een nieuwe dreun zijn voor het spookgebied in de Weeshuispassage. D66 in Zwolle opperde eerder het idee om het hele gebied gewoon te slopen.

4 reacties

  1. En misschien is de vrijgekomen ruimte beter geschikt voor amusement, ik noem maar een ballenbak. Mensen komen naar de stad voor vertier en evenementen, uit eten en uitgaan. Dat kunnen we ze wel bieden lijkt me.

  2. Men wil er niet aan maar er is een einde gekomen aan het geconcentreerde winkelgebeuren in binnensteden en winkelcentra zoals deze de laatste 50 jaar is gegroeid. Bedenk dat de verhuurder miljoenen heeft uitgetrokken om het pand te verbouwen naar de zienswijze van Hudsonsbay en dat niet alleen in Zwolle. Afscheid van deze kapitaal investering nemen daar zal nog heel wat water voor naar de zee gedragen moeten worden. Verschraling van winkelbestanden was al jaren gaande. Er zijn vele dorpen waar geen winkel meer te vinden is en ook in satellietsteden is dit fenomeen voelbaar. Uiteindelijk was het altijd DE VERKOPER KOMT NAAR DE KLANT en niet andersom.