Internationaal ondernemen: hoe zet je als online bedrijf deze stap?
Voor veel bedrijven biedt het buitenland ontzettend veel mogelijkheden. Ga maar eens na hoeveel mensen in Nederland wonen. Ga ook maar eens na hoeveel mensen in Duitsland, Frankrijk en andere Europese landen wonen. Deze inwonersaantallen laten direct zien dat internationaal ondernemen heel veel te bieden heeft.
Maar is internationaal ondernemen voor elk bedrijf weggelegd? Daar is weleens discussie over. Feit is dat de diensten of producten onderscheidend moeten zijn. Ook is het wenselijk dat de interne organisatie volledig op orde is. Is dat bij je eigen online bedrijf het geval? Dan is het vrij eenvoudig om de stap naar het buitenland te zetten.
Stippel je strategie uit
Als online bedrijf heb je één belangrijk voordeel: er zijn geen grenzen in de Europese Unie. Letterlijk en figuurlijk niet. Het is hierdoor vrij eenvoudig om met je online bedrijf naar andere landen uit te breiden. Voordat je dit doet, moet je wel een strategie uitstippelen.
Een van de belangrijkste taken hierbij is om de juiste landen uit te kiezen. Wil je bijvoorbeeld de stap naar Duitsland of Frankrijk maken? Dan moet je rekening met een significant andere taal houden. Dit betekent dat je bijvoorbeeld Duits personeel moet inschakelen.
Verder moet je goed naar je eigen bedrijf kijken. Wat biedt het bedrijf precies aan, bijvoorbeeld welke producten of diensten? Breng dit in beeld en bepaal hoe je dit in het buitenland aan kunt bieden. Mogelijk moet je je webshop ombouwen naar een .com extensie. Of je kiest voor een .de of .fr extensie. Een en ander hangt uiteraard af van de stappen die je wilt zetten.
Verdiep je in de cultuur
Met een online bedrijf is het eenvoudig om veel mensen te bereiken. Met alle dank aan het internet. Met name in grote landen, zoals Duitsland, biedt dit veel mogelijkheden. Je kunt met je eigen webshop – of website – dus in één klap veel mensen bereiken. Daarbij is het wel zaak om je op voorhand in de cultuur te verdiepen.
De communicatie verloopt in Duitsland bijvoorbeeld formeler dan in ons land. Pas daarom op dat je bezoekers niet te amicaal op je website of webshop aanspreekt. Of dat je andere grove taalfouten maakt. Verdiep je daarom op voorhand goed in de cultuur van het betreffende land.
Werk een marketingmix uit
De stap naar het buitenland zetten, is op zich niet al te lastig voor een online bedrijf. Wat wel lastig is, is om echt voet aan de grond te krijgen in het buitenland. Je bent immers een compleet nieuwe speler en je hebt nog geen naamsbekendheid. Het is daarom ontzettend belangrijk om goed marketing te voeren.
Daarvoor moet je een marketingmix uitwerken. Benoem in deze mix welke kanalen je in gaat zetten, hoe je dit doet en wat je doelen hierbij zijn. Haal ook een goede accountmanager Duitsland in huis. Zo’n accountmanager spreekt de taal, weet waar je potentiële klanten naar op zoek zijn en gaat daarom een centrale rol in je internationalisering spelen. Veel succes met ondernemen in het buitenland!