Home / Hoofdzaken / Jumbo niet blij met nieuwe supermarkten in Zwolle
Supermarkt zondag Zwolle
De Jumbo in Stadshagen (op een zondag).

Jumbo niet blij met nieuwe supermarkten in Zwolle

Jumbo Nagelmaeker in Stadshagen is niet blij met de plannen in Zwolle om meer én grotere supermarkten te bouwen. Dat schrijft de eigenaar in een brief naar de gemeenteraad.

Op basis van onderzoek denkt het gemeentebestuur dat er in de stad meer ruimte moet komen voor supermarkten. Er wordt zelfs gesproken over concepten van meer dan 3000 vierkante meter. Overigens was een van de uitkomsten van het onderzoek dat Zwolle wel heel erg veel Jumbo-vestigingen telt (36 procent van het totaal aantal vierkante meters).

Leefbaarheid
Toch vindt Jeroen Nagelmaker, eigenaar van de Jumbo-vestiging in Stadshagen, dat de gemeente zich in de voet zal schieten als het gehoor geeft aan verandering van eerdere afspraken. ‘Het verbaast ons zeer dat binnen drie jaar deze herijking reeds nodig is. En wel om twee redenen: Het huidige beleid was erop gestoeld om het sterke fijnmazige netwerk binnen de stad Zwolle kracht bij te zetten en hiermee de leefbaarheid van deze winkelgebieden te behouden of te versterken. En er gekozen wordt voor toevoeging van meer vierkante meters op plekken in de stad waar het aantal inwoners nauwelijks toeneemt.’

Pick up points
Uitbreiding van het aantal supermarkten in Zwolle zal averechts werken, zegt Nagelmaker. ‘De komende jaren zal het aanbod van pick up points en thuisbezorging toenemen, waarmee vele retailers in een behoefte gaan voorzien. Dit zal een negatieve invloed hebben op de behoefte aan verkoopvloeroppervlak. Het toevoegen van meer vierkante meters per inwoner is vanuit dit oogpunt dan ook een vreemde. Volgens ABN AMRO en Rabobank Nederland zal de vraag naar winkelruimte in supermarktland rap afnemen (binnen vijf jaar met 20%).’

Kannibalisme
Ook de mega-supermarkten die in Zwolle kunnen ontstaan ziet de Jumbo-vestiging niet zitten. ‘Verder zal wanneer nieuwe concepten van 3000m2 of groter worden toegevoegd aan de reeds bestaande winkelstructuur dit direct invloed hebben op de huidige winkelstructuur en daarmee de levensvatbaarheid van de bestaande gebieden. De euro kan maar één keer worden besteed en deze toevoeging zal dus leiden tot afvloeïng uit de bestaande gebieden. Omzet van een dergelijk initiatief zal hoe dan ook een kannibaliserend effect hebben, omdat de overgrote meerderheid van de omzet die daar gerealiseerd wordt van binnen de stad komt.’