Kosten Passerelle station Zwolle blijven stijgen: 32,7 miljoen euro

De bouw van de Passerelle, de opvallende houten voetgangersbrug over het spoor bij station Zwolle, blijkt fors duurder uit te vallen dan oorspronkelijk begroot. In een recente raadsbrief melden burgemeester en wethouders dat het benodigde budget inmiddels is opgelopen tot €32,7 miljoen. Dat is €5,1 miljoen meer dan het krediet dat de gemeenteraad in 2021 beschikbaar stelde.
De stijging van de bouwkosten wordt in de raadsbrief verklaard door een tegenvallende aanbesteding, zowel voor de onderbouw als voor de bovenbouw van de brug. De gemeente wijt dit onder meer aan het innovatieve karakter van het ontwerp: een 130 meter lange en 10 meter brede houten brug, die volgens de gemeente uniek is in Nederland. Daarnaast zijn de bouwkosten sinds 2020 met zo’n 29 procent gestegen, aldus de brief.
Het eerder toegekende krediet werd in 2023 al verhoogd van €27,6 miljoen naar €31,2 miljoen.
Het eerder toegekende krediet werd in 2023 al verhoogd van €27,6 miljoen naar €31,2 miljoen. Het nu benodigde bedrag van €32,7 miljoen wordt deels opgevangen binnen het bredere budget voor de gebiedsontwikkeling Spoorzone. De Passerelle is bedoeld als een hoogwaardige en duurzame verbinding tussen de historische binnenstad en het nieuwe innovatiedistrict aan de zuidzijde van het station. Het project is een van de beeldbepalende onderdelen van de herontwikkeling van de stationsomgeving. De officiële opening van de brug staat gepland voor begin september 2025.
Hoewel de constructieve onderbouw inmiddels is afgerond, zijn er nog werkzaamheden aan de bovenbouw, de inrichting van de brug zelf en het aansluitende Stationsplein. Volgens het college wordt actief risicomanagement toegepast om verdere kostenoverschrijdingen te beperken.