‘Liefst 80% van grote modemerken op rand van faillissement’

Liefst 80% van de grote modemerken in Europa en de VS verkeren in serieuze problemen door de uitbraak van het coronavirus. Dat staat in een nieuwe update van The Business of Fashion en McKinsey & Company, waarin de effecten van Covid-19 op de mode-industrie van 2,5 biljoen dollar worden onderzocht.

Uit de conclusies van het rapport valt op te maken dat er miljoenen banen in de mode-industrie op het spel staan.

Fabrieksarbeiders in Phnom Penh
De verwoestende impact van het virus heeft de industrie gedecimeerd, waardoor modebedrijven over de hele linie blootgesteld of stuurloos zijn. Eerder geplande strategieën voor 2020 zijn overbodig geworden. Dit heeft gevolgen voor iedereen, van mediaplanners in Europa tot fabrieksarbeiders in Phnom Penh. ‘Hoewel de duur en de uiteindelijke ernst van de pandemie onbekend blijft, is het duidelijk dat de mode-industrie nog maar aan het begin van haar strijd staat’, luidt een onheilspellend deel van de inleiding.

Minimale winkelbezoek
Het minimale winkelbezoek heeft al rampzalige gevolgen. Als de winkels twee maanden niet bezocht worden, suggereert het rapport dat 80 procent van de beursgenoteerde modebedrijven in Europa en Noord-Amerika in financiële moeilijkheden verkeert. ‘We verwachten dat een groot aantal van de wereldwijde modebedrijven de komende 12 tot 18 maanden failliet zullen gaan’, staat er in het rapport.

Lees hier het hele rapport.