Maximumsnelheid in Zwolle gaat naar 30 km/u

Het gemeentebestuur van Zwolle heeft in het Ruimtelijk Toekomstperspectief Ons Zwolle van Morgen een duidelijke koers uitgezet: de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom moet omlaag van 50 km/u naar 30 km/u. Dit voornemen is onderdeel van een bredere mobiliteitsstrategie waar ook het omstreden parkeerplan deel van uitmaakt.

Meer ruimte voor voetgangers en fietsers

De gemeente wil toewerken naar een autoluw centrum, waarbij voetgangers en fietsers meer ruimte krijgen. Dat sluit aan bij de bestaande Omgevingsvisie, waarin mobiliteit al anders wordt benaderd. Door de snelheid op stadswegen te verlagen, ontstaat een veiliger verkeersklimaat voor kwetsbare deelnemers, zoals fietsers en voetgangers. De maatregel speelt ook in op de toegenomen verkeersonveiligheid. Vooral fietsers en voetgangers zijn de laatste jaren vaker betrokken bij ongevallen in de stad.

Snelheidsverlaging als onderdeel van bredere transitie

Het verlagen van de maximumsnelheid van 50 km/u naar 30 km/u is onderdeel van een grotere mobiliteitstransitie, waartoe ook het omstreden parkeerplan behoort. Het gemeentebestuur benadrukt dat deze verandering niet op zichzelf staat. De stad wordt zo ingericht dat doorgaand autoverkeer vooral via de stadsring (zoals de Blaloweg, Zwartewaterallee, Ceintuurbaan, Oldeneelallee en IJsselallee) wordt geleid. Binnen die ring moet de auto steeds minder dominant worden.

Onderzoek en uitvoering vanaf 2030

De daadwerkelijke invoering van de snelheidsverlaging staat gepland voor de periode 2030-2040. In deze fase wordt onderzocht hoe de maatregel het beste kan worden ingevoerd. Daarbij wordt onder meer gekeken naar verkeersdoorstroming, handhaving en de inrichting van wegen.

Back to top button