Mogelijk nieuw treinstation en tunnel bij Ceintuurbaan in Zwolle

De gemeente Zwolle onderzoekt de mogelijkheden voor een grootschalige stedelijke ontwikkeling in de Ceintuurbaanzone. Uit een recente gebiedsverkenning blijkt dat er serieuze opties zijn voor de aanleg van een nieuw treinstation bij en een tunnel onder de Ceintuurbaan. Deze plannen maken deel uit van de bredere visie op stedelijke groei en mobiliteit binnen de regio Zwolle.
De Ceintuurbaanzone is door de regio Zwolle aangemerkt als een kansrijk gebied voor stedelijke verdichting. Dit sluit aan bij de ambitie van de gemeente om Zwolle verder te ontwikkelen als het ‘stedelijke warme hart’ van de regio. De uitkomsten van de gebiedsverkenning worden meegenomen in de aanvulling op de Omgevingsvisie, waarin wordt gekeken naar de toekomstige inrichting van de stad tot 2040.
In de verkenning zijn drie ontwikkelscenario’s onderzocht: Raamwerkstad, Randstad en Ringstad. Elk scenario biedt verschillende mogelijkheden voor de toekomst van de Ceintuurbaanzone, met een focus op wonen, economie, klimaatadaptatie en mobiliteit.
Tunnel onder de Ceintuurbaan
Een van de opvallendste voorstellen komt uit het Randstad-model, waarin wordt geschetst dat een tunnel onder de Ceintuurbaan kan bijdragen aan een betere verkeersdoorstroming. Door het autoverkeer deels ondergronds te laten verlopen, zou de leefbaarheid en bereikbaarheid van de zone sterk kunnen verbeteren. De tunnel zou zowel lokaal als regionaal verkeer beter moeten afwikkelen en kan bijdragen aan een veiligere en groenere inrichting van het gebied.
Treinstation in de toekomst?
Daarnaast wordt in het Ringstad-model de mogelijkheid van een nieuw treinstation genoemd. Dit station zou kunnen bijdragen aan een betere ov-bereikbaarheid van de Ceintuurbaan en omliggende wijken. Met name als er grootschalige woningbouw plaatsvindt in de zone, zou een station een logische toevoeging kunnen zijn aan het Zwolse openbaar vervoersnetwerk.
Hoewel deze plannen nog in een verkennende fase zitten, wordt er verder onderzocht of een station op termijn haalbaar en wenselijk is. Dit hangt mede af van de mate waarin de Ceintuurbaanzone daadwerkelijk wordt ontwikkeld als woon- en werkgebied.
Wat zijn de vervolgstappen?
De uitkomsten van de gebiedsverkenning worden nu meegenomen in de aanvulling op de Omgevingsvisie en besproken met regionale en landelijke overheden. Dit kan op termijn leiden tot concrete afspraken over investeringen in mobiliteit, woningbouw en infrastructuur. Of er daadwerkelijk een treinstation of een tunnel komt, is nog onzeker. Wel is duidelijk dat de Ceintuurbaanzone een belangrijke rol zal spelen in de toekomstige stedelijke ontwikkeling van Zwolle.