Home / Hoofdzaken / ‘Opening station Stadshagen afgeblazen door problemen’
Station Stadshagen
De schetsen van station Zwolle Stadshagen. De opening is afgelast.

‘Opening station Stadshagen afgeblazen door problemen’

Het nieuwe station Stadshagen gaat zondag niet open, omdat de bodem de hogere snelheid van de nieuwe trein niet zou aankunnen. Dat meldt OV Magazine op haar website.

Volgens OV Magazine was er woensdagavond een spoedoverleg op het provinciehuis in Zwolle. Het magazine spreekt op haar website van een ‘miljoenenstrop’. Het bodemprobleem is in de afgelopen periode pas aan het licht gekomen toen de nieuwe treinen voor het eerst over het traject reden, zegt ProRail in een reactie.

In een persverklaring van de lokale overheden staat dat zowel de gemeente Zwolle als de gemeente Kampen ‘met verbazing kennis hebben genomen’ van de problemen van het treinspoor. Er is voor morgenochtend een persconferentie belegd.

Station Stadshagen
Station Stadshagen zou zondag 10 december officieel in gebruik worden genomen. Reizigers zouden dan vanaf Zwolle Stadshagen met de trein naar Kampen kunnen of naar Zwolle en vanaf daar verder reizen.

140 km/u
Het nieuwe spoor zal louter gebruik gaan maken van elektrische treinen. Daardoor zijn er tussen Zwolle en Kampen 200 masten in de grond geslagen. Op het traject gaat de snelheid van de trein ook omhoog, van 100 naar 140 kilometer per uur. Daardoor zal de reistijd – met tussenstop in Stadshagen – gelijk blijven aan de tien minuten die het nu is.

Poll

Op wie stemt u in maart bij de gemeenteraadsverkiezing in Zwolle?

5 reacties

  1. Dit had men al heel lang kunnen weten.
    Toen ik in de jaren 80 van de vorige eeuw leerling treinmachinist was klaagden mijn collega treinmachinisten al over de slappe grond onder het Kamper lijntje waardoor de “Blauwe engel” altijd een beetje schommelde op de rails.
    Maar ja, het is makkelijker om achter de tekentafel iets te bedenken dan een keer ter plekke een schop in de grond te moeten steken.

  2. Nog een kleinigheid vergeten. Het spoorviaduct over de Blaloweg zou verhoogd worden tijdens de ombouw van het spoor om de vele aanrijdingen door vrachtverkeer te voorkomen…helaas!

  3. Het is niet te geloven dat er enorm veel geld is uitgegeven en nu komen er veel problemen. Het is kapitaal vernietiging de verantwoordelijke moet per direct ontslagen worden…

  4. Zulke bouwkundige (financiële) blunders daar zijn we in Nederland onderhand wel aan gewend!

Leave a Review or Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *