Parkeren voor woning niet meer vanzelfsprekend in nieuwe Zwolse woonwijken

Voor wie straks een huis koopt in een nieuwe woonwijk in Zwolle, wordt parkeren bij de voordeur steeds minder de norm. De gemeente Zwolle kiest bewust voor een andere aanpak: nieuwe woongebieden mogen niet auto-afhankelijk worden. Dat blijkt uit de raadsbrief over de Netwerkaanpak Mobiliteit Zwolle, waarin het mobiliteitsbeleid voor de komende decennia wordt uitgewerkt.
Zwolle staat voor een grote bouwopgave. De komende jaren worden er 10.000 woningen gerealiseerd in onder andere het Noorderkwartier, de Spoorzone, Zwartewaterzone en Oosterenk. Ook na 2030 komen er nieuwe woningbouwlocaties bij. Om te voorkomen dat deze groei leidt tot extra drukte en minder leefbaarheid, kiest Zwolle ervoor om parkeren vooral te clusteren aan de rand van nieuwe wijken. Dit betekent concreet dat bewoners en bezoekers hun auto vaker kwijt kunnen op grotere parkeerterreinen, de zogenaamde hubs, in plaats van direct voor hun huis.
Fiets en OV centraal
De nieuwe koers sluit aan bij het uitgangspunt dat nieuwe woonwijken goed bereikbaar moeten zijn voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. Wie straks in zo’n wijk woont, moet voorzieningen dichtbij hebben en eenvoudig kunnen reizen zonder direct afhankelijk te zijn van de auto. Zwolle investeert daarom extra in robuuste loop- en fietsroutes, betere verbindingen met het station en snellere busverbindingen naar bijvoorbeeld de Ceintuurbaanzone en Hessenpoort. Zonder een goed OV-netwerk zouden nieuwe wijken immers juist “erg auto-afhankelijk” worden – iets wat de gemeente nadrukkelijk wil voorkomen.