Plannen gemeente: in héél Zwolle betaald parkeren, ook in woonwijken

De gemeente Zwolle heeft plannen om in de hele stad betaald parkeren in te voeren. Wie straks in bijvoorbeeld Stadshagen een auto kwijt wil moet daar voor betalen. Dat blijkt uit Nota Parkeren die vandaag (donderdag) bekend werd.

Het nieuwe systeem, een combinatie van betaald parkeren en parkeervergunningen (gefiscaliseerd parkeren), maakt handhaving eenvoudiger en zorgt voor efficiënt gebruik van parkeerplaatsen, vindt de gemeente. Er zijn geen aparte plekken voor vergunninghouders; alle plaatsen zijn zowel betaald als met vergunning te gebruiken. Het betaald parkeren wordt gefaseerd ingevoerd.

Parkeren in woonwijk Zwolle wordt 50 euro

Wie in zone 5 (bijvoorbeeld Stadshagen) een auto wil parkeren gaat, volgens de nota, als bewoner 50 euro per jaar betalen. Wie een tweede vergunning in een woonwijk in zone 5 wil aanschaffen betaalt nog eens 150 euro en bij een derde nog eens 300 euro, blijkt uit de tarievenlijst. Later gaan die bedragen nog eens omhoog. Heeft u bezoek? Dan moeten zij ook extra betalen.

De betaaltijden verschillen per zone en sluiten aan bij kantoor-, winkel- en horecatijden. In de binnenstad gelden de langste betaaltijden, terwijl verder van het centrum kortere tijden gelden. In woongebieden (zone 5, bijvoorbeeld Stadshagen) geldt betaald parkeren en parkeren met vergunning van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.

Inmiddels barst het in Zwolle los van verontwaardigde inwoners. Ook oppositiepartij VVD sleept de messen, blijkt uit dit artikel. ‘Als opa en oma straks twee keer per week willen oppassen, zijn ze meer dan 1000 euro per jaar kwijt. Deze wethouder moet deze plannen intrekken.’

Reactie gemeente

De gemeente reageert dat het betaald parkeren gefaseerd wordt ingevoerd. De komende vijf jaar worden eerst de binnenstad en de daaromliggende wijken onder handen genomen, na 2030 komt mogelijk de rest van de stad aan de beurt, blijkt uit de nota, waar in ieder geval al tarieven zijn vastgesteld voor de woonwijken zoals Stadshagen en de Aa-landen. Woordvoerder Chantal Groot Kormelink. ‘Concrete plannen voor betaald parkeren zijn er in zone 5 nog niet, maar we hebben in deze nota wel een doorkijkje willen geven in het kader van transparantie. Daarbij zijn we ook op de tarieven gekomen die dan eventueel in woonwijken zoals Stadshagen gehanteerd gaan worden. We willen daar transparant over zijn. Maar mensen moeten niet denken dat we volgend jaar al overal betaald moeten parkeren in de stad.’

Back to top button