Station Stadshagen gaat 15 december open
Reizigers kunnen vanaf de nieuwe landelijke treindienstregeling, die vanaf zondag 15 december 2019 in gaat, ook in- en uitstappen op station Zwolle Stadshagen.
Uit de proefritten die in juni zijn uitgevoerd op de Kamperlijn blijkt dat met maatregelen in de bediening van de trein een veilige en betrouwbare dienstregeling met een snelheid van 100 km per uur mogelijk is. Alle overstappen in Zwolle, behalve zoals eerder aangegeven de overstap in de richting van Lelystad en Den Haag, blijven behouden. De provincie Overijssel heeft daarom, na overleg met Keolis Nederland, ProRail en de gemeenten Zwolle en Kampen, besloten om station Zwolle Stadshagen vanaf 15 december definitief in de dienstregeling op te nemen.
Na de constatering, in december 2017, dat de bodem onder de Kamperlijn te slap is voor een snelheid van 140 km/uur was een stop op station Zwolle Stadshagen niet mogelijk. In de eerste helft van 2018 zijn door ProRail 42 verschillende oplossingsrichtingen onderzocht. In het afgelopen jaar zijn de haalbaarheid, kosten en tijdsduur van de maatregelen voor het verbeteren van de stabiliteit van de bodem en het gebruik van het station besproken door de betrokken partijen. Zij constateerden eerder al dat het niet haalbaar is om maatregelen uit te voeren voor het verstevigen van de bodem om toch 140 km/uur te kunnen rijden. Hiervoor variëren de kosten tussen de 35 en 100 miljoen euro.
Kortere stoptijd
Daarom is besloten de rijtijd, die nodig is voor een betrouwbare dienstregeling met een stop op station Zwolle Stadshagen met een snelheid van 100 km/uur, onder meer te halen uit het korter halteren op station Zwolle Stadshagen en het aanpassen van de huidige dienstregeling tussen Zwolle en Kampen.
Uitkomst proefritten
Tijdens de proefritten van 2 tot en met 15 juni is onderzocht welke maatregelen aan de trein en in de bediening van de trein nodig zijn voor een veilige en betrouwbare dienstregeling bij 100 km per uur. Hierbij gaat het onder andere om het aanpassen van de vertrekprocedure. Momenteel start de machinist de vertrekprocedure op elke hele minuut van de aangegeven vertrektijd, waarna de deuren van de trein sluiten en de trein vertrekt. Door de vertrekprocedure een paar seconden eerder te starten, kunnen de treinen ook daadwerkelijk op elke hele minuut vertrekken.
Van zeven naar vier minuten
Daarnaast gaat de keertijd in Zwolle van zeven naar vier minuten. In Kampen gaat de keertijd van drie naar vier minuten. Dit geeft de machinist voldoende tijd om de trein weer gereed te maken voor vertrek. Om ervoor te zorgen dat de machinisten zich kunnen focussen op het rijden van de trein, wordt de welkomstomroep geautomatiseerd. De camera’s aan de buitenzijde van de trein worden zo aangepast dat bij perron 12, waar de trein in een bocht staat, de machinisten de cabine niet meer hoeven te verlaten om te zien of er nog reizigers in- en uitstappen. Bij het splitsen en combineren van de treinen wordt extra personeel ingezet. Hiernaast voert Keolis nog andere maatregelen door, waaronder de mogelijkheid om naast perron 12 ook vanaf het naastgelegen perron 13 uit Zwolle richting Kampen te vertrekken.
Buslijn 10 naar Deltion
Vanaf 15 december 2019 rijdt er vanaf station Zwolle Stadshagen in de ochtendspits van maandag tot en met vrijdag een speciale buslijn naar de Deltion Campus. Reizigers die gebruik maken van lijn 10 zijn zo’n tien minuten eerder op Deltion Campus dan met de huidige verbinding via station Zwolle en buslijn 9. Buiten de ochtendspits rijdt buslijn 10 niet, omdat de spreiding van de reizigers dan groter is.