Fietsenstalling

Station Zwolle moet fietskelder van 23 miljoen euro krijgen

De gemeente Zwolle wil een nieuwe fietsenstalling onder het station laten bouwen. Kosten: 23,48 miljoen euro. De hoop is dat het Rijk de helft van dat bedrag voor zijn rekening neemt.

De fietsenkelder, die in 2020 klaar kan zijn, moet aan de noordzijde van het station komen en plaats bieden aan 4.800 plaatsen. Dat is slechts een deel van de uiteindelijk 13.000 plaatsen die rond 2030 moeten worden gerealiseerd. De gemeente wil in ieder geval vaart maken met de fietsenkelder die in totaal 23,48 miljoen euro moet kosten. Er is haast geboden omdat het Rijk in principe voor 50 procent bijdraagt, maar ‘de budgetten raken uitgeput’, aldus de gemeente. De gemeentelijke bijdrage zal 12,53 miljoen zijn bij toewijzing van deze Rijksbijdrage (€ 10,95 miljoen + € 1,58 miljoen voor rolpaden en roltrap).

Cruciale schakel
De bouw van de kelderstalling is volgens de gemeente een cruciale schakel in het project Spoorzone (omvang € 100 miljoen) en bepaalt de volgorde en het tempo van het gehele programma. Bijvoorbeeld de herinrichting van het Stationsplein kan pas zinvol worden uitgevoerd nadat de kelderstalling is gebouwd. Zwolle heeft volgens de prognoses in 2030 een tekort van circa 5.300 fietsplekken in de Spoorzone.

Dominante fietsroutes
De nieuwe kelderstalling krijgt ruime en comfortabele entreepartijen vóór het Stationsplein, gericht op de dominante fietsroutes (vanuit oost en west). Vanuit de stalling wordt een loopverbinding van duurzame gebruikskwaliteit gemaakt naar het gebied voor de tunnelentree. De stalling wordt voorbereid op latere uitbreiding, afhankelijk van de toekomstplannen met passerelle en ontwikkeling van het stationsgebied voor de tunnelmond.