Foto: ProRail

Treinverkeer Zwolle deels plat tijdens paasweekend én in juni

Oppassen als u tijdens het Paasweekend (11-13 april) of 6 en 7  juni met de trein van/naar Zwolle wil. Het treinverkeer ligt dan deels plat. 

In het Paasweekend zullen er geen treinen van en naar het noorden rijden, op 6 en 7 juni worden reizigers met bussen vervoerd richting Amersfoort en Lelystad. Kijk hier voor alle werkzaamheden aan het spoor.

Herfte
De hinder op het spoor heeft vooral te maken met de bouwwerkzaamheden rondom station Zwolle. ‘Tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte verdubbelen we de sporen van twee naar vier’, zegt ProRail. ‘Om ruimte te maken voor de twee extra sporen, bouwen we op het traject nieuwe viaducten over weg en water en vervangen we de oude. Bij Herfte bouwen we een zogenoemde ‘dive-under’, waardoor treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een ‘eigen’ spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.’

Het eerste deel van het opstelterrein RGS (vlakbij Windesheim) is klaar en sinds september 2019 in gebruik. Het tweede deel vordert flink. ‘In de eerste maanden van 2020 bouwen we de sporen weer op. In juni 2020 zijn we klaar en kan het hele nieuwe opstelterrein worden gebruikt om treinen te parkeren.’

Bouwkuip
Inmiddels is de bouwkuip van de dive-under in Herfte bijna helemaal uitgegraven. Het spoor uit Emmen gaat hier straks onder het spoor uit Meppel door. Eind 2019 is het eerste beton voor de vloeren gestort. Het komende jaar staat er nog een hoop betonwerk op de planning. ‘Aan het einde van het jaar kunnen we starten met de afbouw van de dive-under. In de zomer van 2021 is de dive-under klaar en kan hij worden gebruikt’, aldus ProRail.

Viaducten
Omdat de sporen tussen Zwolle en Herfte worden verdubbeld, moeten ook alle viaducten over weg en water worden aangepast (Hortensiastraat, Marsweg, Almelose Kanaal (Nieuwe Wetering), Ceintuurbaan en de Zalnese Wetering. Hier zijn we volop mee bezig. De werkzaamheden bij de Hortensiastraat, Marsweg en Almelose Kanaal zijn in 2019 gestart en in volle gang. Vanaf 2020 zijn we ook gestart bij de Ceintuurbaan.