Verkeersrisico’s in Assendorp nemen toe, veel meer bijna-aanrijdingen

Informele voorrang en druk autoverkeer na herontwikkeling

De herinrichting van de Kop van Assendorp zou de verkeersveiligheid moeten verbeteren, maar uit nieuw onderzoek blijkt dat de risico’s op gevaarlijke situaties juist toenemen. Eerder waren bewoners al zeer kritisch, zij spraken niet van de Kop van Assendorp maar van de Flop van Assendorp. Vooral fietsers en voetgangers lijken de dupe van de nieuwe verkeerssituatie, waarin auto’s en langzaam verkeer op een smalle rijbaan zijn gemengd.

Meer bijna-aanrijdingen, vooral bij fietsers

Volgens het rapport van adviesbureau Mobycon is het aantal bijna-conflicten – situaties waarbij een botsing maar net wordt voorkomen – fors gestegen ten opzichte van 2020. Op het kruispunt Assendorperstraat – Luttenbergstraat ging het om ruim 1.600 bijna-aanrijdingen tussen auto’s en fietsers. Vooral het links afslaande verkeer vormt een risico, waarbij automobilisten en fietsers elkaar kruisen. Hoewel de meeste van deze conflicten als ‘laag risico’ worden geclassificeerd vanwege de lagere snelheid van het verkeer, zijn ze symptomatisch voor een drukke en verwarrende verkeerssituatie waarin weggebruikers elkaar steeds vaker moeten ontwijken.

Fietsers en voetgangers nemen zelf voorrang

Zowel bij auto’s als bij fietsers en voetgangers is sprake van informeel verkeersgedrag. Fietsers nemen vaak voorrang waar dat niet mag, automobilisten volgen het voorbeeld, en voetgangers steken over zonder op het verkeer te letten. Deze spontane omgang met de verkeersregels vergroot het risico op ongevallen, zeker voor mensen die niet vertrouwd zijn met de situatie.

‘Het lijkt alsof iedereen zijn eigen regels toepast’, aldus de onderzoekers.

Sombere cijfers op de zebra bij de Sassenpoortenbrug

Bij de voetgangersoversteekplaats aan de Burgemeester van Roijensingel registreerde het systeem 449 bijna-conflicten, waarvan 61 van hoog risiconiveau. In deze situaties reden auto’s met onvoldoende remweg door terwijl voetgangers al overstaken. De slechte verlichting van de zebra in de avonduren draagt bij aan het gevaar.

Te veel auto’s op smalle profielen

In de avondspits rijden er tot 715 auto’s per uur over wegvakken die volgens landelijke richtlijnen eigenlijk niet geschikt zijn voor gemengd verkeer met fietsers. Deze drukte leidt tot onveilige inhaalmanoeuvres en een toenemend gevoel van onveiligheid bij kwetsbare verkeersdeelnemers.

Drie structurele problemen op een rij:

  • Hoge verkeersdrukte op smalle wegen, waar fietsers en auto’s gemengd rijden.
  • Niet-naleven van voorrangsregels, wat tot onvoorspelbare verkeerssituaties leidt.
  • Slechte zichtbaarheid bij oversteekplaatsen, met name in de avond.

Conclusie: verkeersveiligheid staat onder druk

De gemeente Zwolle heeft met de herinrichting gekozen voor een inrichting volgens het zogeheten STOMP-principe, waarbij voetgangers en fietsers voorrang krijgen op auto’s. In de praktijk leidt dat echter tot spanningen, omdat het autoverkeer nog altijd dominant aanwezig is, zeker tijdens de spits. Zonder aanvullende maatregelen – zoals betere verlichting, duidelijke voorrangsborden of een vermindering van het autoverkeer – blijven de risico’s bestaan. De verkeerssituatie in Assendorp is op dit moment vooral veilig op papier, maar in de praktijk wringt het.

Back to top button