Waarom steeds meer particulieren met oudere auto’s rijden

De afgelopen jaren is het Nederlandse wagenpark flink verouderd. Waar een auto vroeger gemiddeld 15 jaar oud was wanneer hij naar de sloop ging, is dat tegenwoordig bijna 20 jaar. Volgens een recent rapport van ING wordt een auto pas na gemiddeld 19,8 jaar afgeschreven. Maar waarom kiezen steeds meer mensen ervoor om met een oudere auto te blijven rijden? De redenen variëren van financiële beperkingen tot praktische voordelen. In dit artikel duiken we in de oorzaken van deze groeiende trend.
Nieuwe auto’s onbetaalbaar voor veel particulieren
De prijzen van nieuwe auto’s zijn de afgelopen jaren fors gestegen. In 2024 kostte een nieuwe auto gemiddeld €48.000, en voor een elektrische auto zelfs €52.500. Dit maakt het voor veel particulieren financieel onhaalbaar om een nieuwe auto te kopen. Hoge belastingen, zoals BPM en BTW, zorgen ervoor dat auto’s in Nederland duurder zijn dan in veel andere Europese landen. Zakelijke rijders blijven de grootste afnemers van nieuwe auto’s; 65% van de nieuw verkochte auto’s wordt zakelijk aangeschaft. Voor particulieren blijft de nieuwe automarkt daardoor vrijwel buiten bereik.
Daarnaast heeft de vraag naar elektrische auto’s gezorgd voor een hogere prijsdrempel. Hoewel elektrisch rijden wordt gepromoot als duurzaam alternatief, blijven de aanschafkosten en het beperkte tweedehands aanbod een barrière voor veel mensen. Dit betekent dat particulieren vaker kiezen voor een occasion of langer met hun huidige auto blijven rijden.
Occasions nog steeds populair, maar duur
De hoge prijzen van nieuwe auto’s hebben ook invloed op de occasionmarkt. De vraag naar tweedehands auto’s is groot, waardoor de prijzen hoog blijven. Volgens ING zijn occasions relatief betaalbaarder geworden in vergelijking met nieuwe auto’s, maar het blijft voor veel mensen een forse investering. Toch biedt een occasion vaak een goed alternatief. Moderne auto’s van 10 tot 15 jaar oud zijn betrouwbaar, zuinig en voorzien van voldoende technische snufjes.
Neem bijvoorbeeld Gerrit, een liefhebber van oudere auto’s. “Ik koop auto’s tussen de €500 en €1000. Vaak hebben ze een klein mankementje, zoals een kapotte radio. Dat los ik zelf op met een Bluetooth-speaker. Voor mij is dat technisch net zo goed als een nieuwe auto,” zegt hij. Gerrit personaliseert zijn auto door er een scherm met Apple CarPlay in te zetten. “Ik krijg ze meestal 1 of 2 jaar door de APK. Mijn huidige Opel Corsa uit 1998 begint kuren te vertonen. Over een paar maanden moet hij naar de APK, maar ik ga hem denk ik als sloopauto verkopen. Daar vang ik nog een paar honderd euro voor, en dan koop ik weer een nieuwe. Zo rij ik gemiddeld voor €100 per maand een auto, exclusief benzine.”
Hoge kosten voor autorijden
Het is niet alleen de aanschafprijs die autorijden duur maakt. De kosten voor brandstof, onderhoud, verzekering en wegenbelasting blijven stijgen. Benzineprijzen schommelen rond recordhoogtes, terwijl verzekeringspremies jaarlijks blijven toenemen. In 2025 worden elektrische rijders voor het eerst geconfronteerd met wegenbelasting, wat hun voordeel deels tenietdoet. Daarnaast blijven onderhoudskosten een belangrijke factor, vooral voor oudere auto’s. Maar doordat veel particulieren handig worden in kleine reparaties, is dit vaak goedkoper dan de afschrijving van een nieuwe auto.
De hoge vaste lasten maken het voor veel mensen aantrekkelijker om te blijven rijden in een oudere auto. Het kost misschien wat meer onderhoud, maar dat is vaak nog steeds goedkoper dan de afschrijving van een nieuwe auto.
Duurzaamheid en levensduur
Naast de financiële redenen speelt duurzaamheid een rol. Auto’s zijn tegenwoordig gebouwd om langer mee te gaan. Dankzij betere materialen en technologie roesten auto’s minder snel en kunnen ze met goed onderhoud makkelijk 20 jaar of langer meegaan. Dit maakt het aantrekkelijker om te investeren in een goede occasion of je huidige auto langer te blijven rijden.
Bovendien draagt langer doorrijden bij aan duurzaamheid. Elke nieuwe auto brengt een aanzienlijke CO2-uitstoot met zich mee door de productie en transport. Door met oudere auto’s te blijven rijden, wordt de levenscyclus van voertuigen verlengd en wordt verspilling van grondstoffen tegengegaan.
Elektrisch rijden: een uitdaging
Hoewel elektrisch rijden steeds populairder wordt, blijft het voor veel particulieren een uitdaging. De aanschafkosten van een elektrische auto zijn hoog en de tweedehandsmarkt is beperkt. Ook roept de duurzaamheid van elektrische auto’s vragen op, vooral met betrekking tot de levensduur van accu’s en de beschikbaarheid van laadpalen. Hoewel elektrisch rijden op lange termijn voordeliger kan zijn qua brandstofkosten, blijft de overstap voor veel mensen financieel lastig.
Conclusie
De keuze om langer met oudere auto’s te rijden is voor veel Nederlanders een logische uitkomst van de stijgende prijzen en toenemende kosten. Nieuwe auto’s zijn voor particulieren vaak onbetaalbaar, en de occasionmarkt biedt een aantrekkelijk alternatief, ondanks de hogere prijzen. Daarnaast zorgen de goede bouwkwaliteit en langere levensduur van moderne auto’s ervoor dat veel mensen langer plezier hebben van hun voertuig.