Starbucks in Zwolle

De 6 dingen die u niet wist over Starbucks, ook die in Zwolle

Goed, Zwolle krijgt dus een Starbucks. Volgens veel mensen het leukste nieuws uit de stad in de afgelopen paar weken. Maar wat kunnen we bij de Oosterlaan verwachten van de Amerikaanse koffieketen? Dat ze massaal de belasting ontduikt is allang bekend. Maar wij hebben ook 6 dingen gevonden die u (waarschijnlijk) nog niet wist over Starbucks, óók die in Zwolle.

1. Er zijn meer dan 87.000 combinaties mogelijk

starbucks1

Al in 2008 was dit feit onderdeel van een grote reclamecampagne. De Starbucks-woordvoerder vertelde tegen een blogger van de Wall Street Journal hoe zij aan het aantal kwam. ‘Wie al onze hoofdbestanddelen van de drankjes neemt, ze vermenigvuldigt met de verschillende smaken en andere opties die er zijn, krijgt meer dan 87 duizend combinaties.’

2. De naam Starbucks komt uit de literatuur

Moby Dick

Volgens het boek Pour Your Heart into It: How Starbucks Built a Company One Cup at a Time, geschreven door voormalig Starbucks-CEO Howard Schultz, is het bedrijf vernoemd naar een karakter in het boek Moby Dick. Je ziet de zeemeermin ook in het logo terug.

3. Werknemers worden opgedragen te lachen

Starbucks lachen

In het het handboek voor werknemers, ook wel The Green Apron genoemd, staat dat ze vooral moeten lachen, om daarmee een goede band met de klanten op te bouwen.

4. Starbucks heeft ronde tafels tegen eenzaamheid

Tafels in Starbucks

Starbucks is een van de weinige koffietenten die ook ronde tafels heeft staan. De gedachte erachter is dat klanten die in hun uppie een kop koffie komen drinken, zich niet eenzaam voelen. Het idee van de ronde tafel kwam nadat Starbucks een psychologisch onderzoek had gedaan naar de beleving die koffiedrinkers voelden in de vestigingen.

5. Starbucks Zwolle heeft keuze uit drie soorten inrichting

Schermafbeelding 2014-09-10 om 17.50.04
Foto: womansday.com

Starbucks wil dat de winkels het karakter van de omgeving uitademen. Dat betekent voor de vestiging in Zwolle overigens niet dat er een Peperbus op de muur wordt geschilderd. Er zijn drie soorten inrichtingen waaruit gekozen kan worden (zie foto). Er is soms nog een vierde optie, maar die wordt alleen gebruikt bij ‘unieke winkelconcepten’. Het is niet bekend of de vestiging in Zwolle daartoe behoort.
[sociallocker id=”2123″]

6. De gemiddelde Starbucks-klant bezoekt de winkel zes keer per maand

Bron: tumblr

Maar de 20 procent die de meest loyale klantenkring vormt, bezoekt ten minste 16x per maand een vestiging van Starbucks. Dan gaan wij even rekenen: 16 x 4,95 euro x 12 maanden = een vakantie naar een all inclusive resort tijdens het hoogseizoen.
[/sociallocker]