Weer kritiek op peperdure campagne ‘Hartstad Zwolle’, te veel witte Zwollenaren
GroenLinks is niet blij met de peperdure campagne ‘Hartstad Zwolle’. Volgens de fractie is de 600.000 euro kostende actie van de gemeente niet inclusief genoeg. De coalitiepartij heeft vragen aan het College gesteld.
En eerlijk is eerlijk: op de campagneposters en filmpjes staan vooral witte Zwollenaren die de stad het gevoel moeten geven dat Zwolle opeens een ‘hartstad’ is. Een voetbaltrainer met zijn witte spelers, een witte politieagent, witte kerkbezoekers, een witte onderwijzers. Niet een Zwollenaar van kleur speelt een rol in de campagne.
Inclusieve uitingen toevoegen
En dat zint GroenLinks niet.’Wat GroenLinks betreft zouden de uitingen rondom deze boodschap dan ook een inclusief en representatief karakter hebben. De huidige beelden geven echter een eenzijdig beeld van de Zwollenaar, ten opzichte van de demografische diversiteit die onze stad rijk is’, stelt ze in vragen aan het College. De coalitiepartij wil weten of diversiteit en inclusie onderdeel van de opdracht was en vraagt zich af of er op korte termijn inclusieve uitingen aan de campagne worden toegevoegd.
Bijzonder slecht campagnefilmpje
De campagne Hartstad Zwolle is sowieso omstreden. Burgemeester Peter Snijders wil er 600.000 euro voor uittrekken. Bij het gerenommeerde Marketing Tribune snappen ze er weinig van. ‘Hartstad Zwolle’ is geen strategie en ook geen merk. Het is een campagne. Een campagne met een bijzonder slecht campagnefilmpje’ wordt daar door een expert verteld.’Een goede case die illustreert wat er vrijwel altijd misgaat bij gebiedsmarketing.’