Woede over vluchten boven Zwolle: ‘Volksverlakkerij!’
Nergens in Nederland komen vliegtuigen richting Lelystad Airport zó laag over als straks boven Zwolle. Dat zorgde dinsdagavond voor tumult tijdens een informatiebijeenkomst in de Nieuwe Buitensociëteit.
Als er een animatie wordt getoond over de vliegroutes boven Zwolle klinken er ‘ooh’s’ en ‘ahh’s’ in de zaal. Mensen roeren zich, lopen naar voren en schreeuwen over ‘volksverlakkerij’. Alleen in Zwolle (boven Stadshagen) en in Ens komen vliegtuigen die de daling naar Lelystad Airport inzetten op 900 meter overvliegen. En dat gaat voor herrie zorgen, zoveel is wel duidelijk.
Zo’n 500 mensen kwamen dinsdagavond af op de informatiebijeenkomst. Lelystad Airport zal in ieder geval op 1 april 2019 de deuren openen en dan krijgt Zwolle ook te maken met laag overvliegend verkeer. Aan het begin van de sessie werd het publiek gevraagd, wat zij verwachten van de avond. ‘Ik wil dat er naar ons geluisterd wordt, er zijn immers alternatieven.’ Geluisterd werd er, maar een alternatief lijkt er niet meer te zijn. Het was vooral oude wijn in nieuwe zakken.
Veel meer kon de organisatie ook niet doen. Het besluit van Lelystad Airport staat vast, alleen via ingewikkelde civiele procedures kan er nog bezwaar worden aangetekend. Hans Alders, de PvdA’er die zich met de zogenoemde ‘Alders-tafel’ de laatste jaren over de aanvliegroutes van Lelystad Airport heeft bezig gehouden, vertelde nogmaals hoe de routes tot stand zijn gekomen. Meer dan dat was het niet, tot ergernis van sommige aanwezigen. ‘U liegt’, ‘Lulkoek’, waren enkele krachttermen die uit de zaal kwamen.
Het probleem van het vliegverkeer naar en van Lelystad is de indeling van het luchtruim in Nederland. Die is opgedeeld in verschillende lagen in de lucht. ‘Je kunt het vergelijken met een bruidstaart’, zegt Alders. Het vliegverkeer van en naar Lelystad mag niet in het stukje taart van Schiphol vliegen en ook niet in het stukje taart van het militaire vliegverkeer. En dus blijft er maar één ding over: lager vliegen dan de rest. ‘Het zou heel goed geweest zijn als het kabinet het luchtruim al had aangepast. Maar dat is nog niet gebeurd.’
En zo kan het dat er uiteindelijk 45.000 vliegbewegingen per jaar van en naar Lelystad zullen komen. Een deel daarvan komt ook over Zwolle heen en bij kruisend verkeer maakt het zelfs een bocht dwars over Stadshagen waar er op 900 meter wordt gevlogen. Bij het zien van die animatie kreeg Alders het uit de zaal zwaar te verduren toen hij zei ‘dat het is gelukt om woonkernen te vermijden’. Op de vraag uit de zaal ‘hoe je het in je hoofd haalt om zo laag over Zwolle te vliegen, reageerde de PvdA’er rustig. ‘We moesten keuzes maken voor het hele land.’
Ook de Zwolse wethouder Michiel van Willigen (ChristenUnie) zat in de zaal en nam het woord. Hij vertelde dat verontruste Zwolse burgers terecht konden op de website van de gemeente. ‘Want daar staat alle relevante informatie’. Maar juist die website ligt onder vuur, omdat het informatie mist. Eerder werden daar al vragen over gesteld in de gemeenteraad. En ook nu valt er op de website van de gemeente Zwolle níéts te lezen over vliegtuigen die op 900 meter over Stadshagen vliegen.
Uiteindelijk eindigde de avond in teleurstelling voor velen. Na afloop werd echter wel bekend dat er wellicht testvluchten over Zwolle komen die zowel op 900 als op 1800 meter overvliegen. Op die manier kunnen inwoners in ieder geval ervaren wat hen straks te wachten staat.