Zwolle raakt in één klap drie populaire festivals kwijt
Festival Tussenland, het Wereldberoemde Verhalenfestival en de Midwinter Spooktocht houden op te bestaan. Het Zwolse gemeentelijke cultuurbeleid maakt het volgens artistiek en zakelijk leider Rob Bults onmogelijk de evenementen te blijven organiseren. Hij heeft zijn opdracht teruggegeven aan het bestuur van het voor de evenementen verantwoordelijke Festivalplatform Zwolle Unlimited.
Het bestuur geeft aan achter de conclusies van Bults te staan en zet de evenementen per direct stop. Daarmee komt een einde aan drie festivals die er jarenlang voor zorgden dat de binnenstad van Zwolle bruiste, en dat een zeer divers publiek in groten getale gratis of tegen zeer kleine bedragen, kon genieten van kunst en cultuur.
Het besluit betekent het einde van het jaarlijkse makersfestival WBVF waarin tientallen aanstormend theatermakers de kans kregen onder professionele regie eigen voorstellingen te ontwikkelen en die onder de aandacht te brengen van het grote publiek en van boekingsbureaus. Een aanpak waardoor meerdere theatermakers financiële grond onder de voeten hebben gekregen.
Tussenland
Dit besluit betekent ook het einde van het grote amateurkunstproject de Midwinterspooktocht, waarin jaarlijks meer dan honderd Zwollenaren meespeelden en waar duizenden bezoekers van genoten. Het betekent ook het einde van Zwolles internationale kunstenfestival Tussenland, waarin nichekunsten als storytelling, circustheater en rootsmuziek de aandacht kregen van het grote publiek in honderden grote en kleine voorstellingen in een driedaags boordevol programma, een programma dat steevast raakte aan de actualiteit van vandaag de dag, waarmee het publiek een spiegel werd voorgehouden, waarin bruggen werden geslagen tussen mensen van uiteenlopende culturen, leeftijden en achtergronden.
Het bestuur kijkt instemmend, maar met spijt naar deze belangrijkste aderlating. Voorzitter Peter Vader: ‘Het is zonder fundamentele steun van de belangrijkste belanghebbende van onze evenementen, de gemeente Zwolle, onmogelijk om de financiële draagkracht te behouden die kan zorgen voor een duurzame toekomst van onze evenementen. Vooral het einde van Tussenland is het einde van een groot, gratis toegankelijk, kwalitatief kunstenfestival in de stad Zwolle, dat ervoor zorgde dat een breed inclusief publiek, ook met een kleine beurs, toegang had tot hoogwaardige kunst en cultuur’.
Zwolle Unlimited
Festival Tussenland, voorheen Festival Zwolle Unlimited genoemd, behoorde jarenlang tot de kernevenementen van de gemeente Zwolle, waarmee de organisatie kon rekenen op een vaste ondersteuning van de gemeente van tussen de 70.000 en 80.000 euro. De financiering van de evenementen van Festivalplatform Zwolle Unlimited bestond uit een evenwichtige mix van overheidssubsidie en fondsen, sponsorgelden en publieksinkomsten uit horeca en (soms) ticketverkoop. De drie pijlers allen een min of meer gelijk deel van de totale begroting van rond de 300.000 euro.
Wethouder: ‘Ik denk dat we als gemeente ook naar onze eigen rol moeten kijken en heel goed moeten luisteren wat hier speelt en wat nodig is voor de stad.’
Zonder gesprek vooraf werd in de zomer van 2022 de status van kernevenement ingetrokken. Er werd door Zwolle een nieuw evenementenbeleid opgetuigd: de Zwolse culturele basisinfrastructuur (Zwolse BIS). Dit werd aan de organisatie twee maanden voor de aanvraagdeadline voor de nieuwe regeling medegedeeld per brief. In de Zwolse BIS werden Proto, Stadsfestival en Bevrijdingsfestival opgenomen. De voorwaarden van deze Zwolse BIS waren zo strak geformuleerd dat het eigenlijk niet mogelijk was voor andere evenementen om hiervoor in aanmerking te komen, zegt de organisatie in een verklaring.
‘Hoe heeft dit kunnen gebeuren?’
Monique Schuttenbeld, cultuurwethouder in Zwolle, is op de hoogte gebracht van het besluit van de organisatie en van de artistiek en zakelijk leider. ‘Ik ben erg geschrokken van het bericht. Het is zo ongelooflijk jammer dat deze festivals wegvallen voor de stad. We hebben inderdaad ons beleid aangepast en dat blijkt voor Festivalplatform Zwolle Unlimited niet meer passend te zijn. Ik denk dat we als gemeente ook naar onze eigen rol moeten kijken en heel goed moeten luisteren wat hier speelt en wat nodig is voor de stad. Hoe heeft dit kunnen gebeuren en hoe gaan we hiermee om?’